شِکِل اسرائیل در اقلام همراه سنوار؛ پول رایج در نوار غزه چیست؟

فلسطین واحد پول ملی ندارد و تراکنش‌های مالی در غزه معمولا با استفاده از شکل اسرائیل، یورو، دلار آمریکا، و دینار اردن انجام می‌شود

هنگامی که یحیی سنوار، رهبر حماس، در غزه کشته شد، علاوه بر مدارک شناسایی و سلاح، مبالغی پول نقد از جمله شِکِل (Shekel) اسرائیل و سایر ارزها همراه او کشف شد. ارتش اسرائیل در بازرسی از اقامتگاه سنوار، مدعی شد که گاوصندوقی بزرگ حاوی «میلیون‌‌ها» شِکِل کنار تخت سنوار قرار داشت. این موضوع ممکن است این سوال را ایجاد کند که واحد پول رایج در غزه چیست؟

واحد پول رایج فلسطین در یک قرن گذشته، هم‌زمان با تاریخ پرفراز‌و‌نشیب، چند بار تغییر کرده است. به نوشته مید ایست ژورنال، غزه پیش از جنگ جهانی اول تحت کنترل امپراتوری عثمانی بود و بنابراین، پول در گردش لیره عثمانی بود. پس از آنکه ارتش بریتانیا در سال ۱۹۱۷ کنترل اورشلیم را به دست گرفت، پوند انگلیسی‌ـ‌مصری به‌عنوان تنها واحد پول معتبر معرفی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۰، پول ملی مورد استفاده پوند فلسطینی بود، در نهایت پس از آنکه نوار غزه در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد، جای خود را به شکل اسرائیل داد.

فلسطین به‌عنوان یک کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است و واحد پول ملی ندارد. تراکنش‌های مالی در غزه معمولا با استفاده از شکل اسرائیل، یورو، دلار آمریکا، و دینار اردن انجام می‌شود. به این معنی که شِکِل اسرائیل در بیشتر تراکنش‌های تجاری‌، به‌ویژه در محیط‌های خرده‌فروشی مانند فروشگاه‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود. اگرچه افراد می‌توانند برای پرداخت از سایر ارزهای پذیرفته‌شده استفاده کنند، اما احتمالا باقی پول را به شکل دریافت خواهند کرد، نه با ارزی که پرداخته‌اند.

البته نبود واحد پول ملی رسمی، در کنار بی‌اعتمادی گسترده به بانک‌ها، برخی فلسطینی‌ها را به ابداع راهکارهایی واداشته است. به گزارش اورشلیم پست، یک دندانپزشک اهل غزه سکه‌های طلای سبکی ساخته است تا افراد و خانواده‌های کم‌درآمد از آن‌ها برای پس‌انداز استفاده کنند.

احمد حمدان، سازنده این سکه‌ها، به اورشلیم پست گفت: «این ایده از نیاز جامعه به مالکیت طلا در بحبوحه شرایط دشوار زندگی مردم شکل گرفت.» روی این سکه‌های طلای ۲۱ عیار تصویری از قبه‌الصخره در اورشلیم نقش بسته و مهر و مجوز وزارت اقتصاد غزه را دریافت کرده که تحت کنترل حماس است.  

با وجود اینکه سکه‌ها مجوز دارند، رئیس سیاست‌گذاری اقتصاد غزه اعلام کرده است که این سکه‌ها پول قانونی محسوب نمی‌شوند و «نباید این‌گونه تعبیر شود که ارز رایج آینده است. این سکه‌ها چیزی بیش از راهی برای پس‌انداز نیست».

با این حال، برخی از ساکنان غزه این سرمایه‌گذاری را ایمن‌تر از ارزهای موجود می‌دانند. عادل الرفعتی، کارمند اداره‌ای دولتی که ۳.۵ گرم سکه طلا خریداری کرده است، آن را روشی عاقلانه برای پس‌انداز می‌داند و بیرون طلافروشی به اورشلیم پست می‌گوید: «نمی‌توانم وزن سنگین‌تری بخرم، اما این گرم‌های کوچک راحت‌تر قابل تهیه‌اند. می‌توانم پس‌انداز کنم زیرا طلا از سایر ارزها امن‌تر است.»

بیشتر از اقتصاد